Friday, February 09, 2007

New Year, New Hope!!!

Sedar tidak sedar, sudah 1 bulan berlalu dalam tahun 2007 ni kan...Semakin hari, umur semakin meningkat, tanggungjawab semakin bertambah, hutang pun semakin banyak...Hahaha!!!! Walau bagaimanapun, macam tu la hidup bah kan...mana siok kalau inda ada cabaran...

Kalau saya imbas balik pengalaman saya sepanjang tahun 2006, peratus bagi pengalaman indah dan yang buruk ni boleh saya cakap 50-50 la!!! Kalau pengalaman yang sederhana tu macam tiada...Semua pun kalau bukan terlalu indah...terlalu buruk...Hahaha!!!!

Awal tahun 2006, saya pindah ke KK dan buat satu pertaruhan besar dalam hidup saya, iaitu memulakan satu bisnes di satu bandar besar...Ya la, walaupun saya ni dilahirkan di KK tapi saya membesar dan bersekolah sampai abis Form 5 di Kunak...Sampaikan kadang2 saya rasa macam Kunak tu la pula kampung halaman saya...Hujung bulan 12 lalu saya ada drive pulang pi Kunak, tapi 3 hari ja saya sana...Terlepas lah juga rindu sebab dapat juga saya pi lawat2 kawan-kawan rapat saya di sana....Yang tambah siok tu pula, kawan2 saya ni kan, jumpa jak dengan saya tau apa dorang cakap? Hehe.... "Eh Sandy, kurus sudah ko...Apa rahsia?" Nah, berbunga-bunga baitu perasaan..Hehe!! Kawan2 yang di KK jangan terkejut ah, kalau kamurang nampak saya sekarang ni tidaklah sekurus mana, cubalah imagine macamana dulu, sampai orang di Kunak cakap saya sudah kurus!!! Hahahahahaha!!!!!!!!!

Sekarang ni da 1 tahun saya di KK, so far kalau dinilai bisnes saya ni, walaupun kecil-kecilan dan simple jak tapi sebenarnya cukup memberangsangkan lah juga...Saya dapat pengajaran dari pengalaman yang lalu iaitu dalam bisnes ada beberapa perkara asas yang kita mesti tau...antaranya:

1. Modal mesti ada

Modal tu besar atau kecil depends la kepada kecil atau besarnya bisnes yang kita mau buat tu...Lebih baik kalau kita ada modal sendiri tanpa membuat loan dari mana2 tempat untuk mulakan bisnes tu...Kalau terpaksa me'loan' pun, cuba buat loan dengan family members untuk mengelakkan disaman dan something like that la....
Rasionalnya napa lebih baik pakai own savings untuk start a business ialah kita belum tau bisnes yang kita buka tu akan memberi pulangan atau tidak. Bila kita start ja mau cari kedai yang mau disewa, beli stocks, machinery, furniture, trading licence, signboard, etc... kita sudah kena keluarkan banyak duit sedangkan pendapatan belum ada yang masuk...On the first day buka kedai pun, bukan boleh expect berpusu-pusu customers yang datang, kan....Based on my experience, yang sekarang ni bisnes sendiri saya yang ke 2, sekurang-kurangnya kena tunggu 4-5 bulan kita buka perniagaan tu baru kita dapat collect untung....Yang bulan2 terawal tu, segala income untuk cover all the costs ja....
That's why saya cakap kalau kita ada modal sendiri untuk buka bisnes, pakai ja dulu modal sendiri..Bila da beberapa lama buka bisnes dan kita dapat nilai da yang bisnes tu boleh "hidup", barulah try pi buat loan di MARA ka, di Bank ka atau mana2 la....

2. Bank Statement

Satu lagi perkara penting dalam running the business ialah kena ada Bank Statement...Tapi, mau tau bukan senang mau buka Current Account di KK ni sebab asal mau buka CA kena ada introducer jadi manalah ada saya kenal siapa2 sini yang ada CA dan sanggup jadi introducer lagi ni....Last2 dapatlah juga saya buka satu CA untuk bisnes saya ni di RHB Bank (Cawangan Inanam) dengan abang saya jadi introducer...Ya la, abang saya tu manager (bahagian credit) di RHB Bank Head Quarters, Gaya Centre. Jadi senanglah sikit mau buka tu akaun.
Setiap urusan mesti mau ada bank statement, macam orang yang keja makan gaji la, ada slip gaji kan...Macam saya yang keja sendiri, bank statement la nyawa saya..Hehe...

3. Mahir dalam perkhidmatan yang diberikan

Bisnes saya ni lebih kepada menawarkan perkhidmatan daripada menjual barangan... Walaupun simple ja bisnes saya ni tapi andainya saya tidak mahir buat, habislah saya...Lainlah kalau jual barang ja, kita boleh display di rack kita punya barang-barang, hias kedai cantik2 dan tunggu orang datang pi beli. Tapi, macam bisnes saya ni kan, mesti saya mau pandai bikin tu servis baru berani mau buka bisnes....That's whylah saya cakap mesti mau mahir, kalau inda berapa mahir pun, kena ada basic yang kuatlah sebab kita akan jadi lebih berani untuk menawarkan perkhidmatan tu pada orang, kan...
Macam bisnes yang saya buka ni, saya rasa siapa2 pun boleh buat sebab bukan susah. Asalkan pandai menggunakan komputer, otak cepat pick-up cara2 mengendalikan mesin, ada daya kreativiti dan imaginasi yang tinggi dan juga mesti sangat cerewat dalam menghasilkan satu2 produk tu...Hehe...Saya selalu imagine, saya jadi customer jadi macamana kualiti yang saya inginkan daripada satu2 kedai tu..itulah kita kena jadi cerewet...

4. Minat dan ada 'business-minded'

Yang penting kita minatlah dengan apa yang kita buat...Bukan buat bisnes ja, apa2 pun keja yang kita buat kan mesti ada minat yang kuat dalam benda yang dibuat tu...Mula2 tu takut juga saya sebab saya bni jenis yang cepat bosan..Walaupun mula2 tu minat gila dengan sesuatu tu tapi beberapa bulan kemudian saya akan jadi bosan dan kasi tinggal begitu sajalah..Hehe... Nasib baik dalam bisnes saya inda jadi gitu....
Buat bisnes, mesti mau ada "business-minded".... Tidak boleh terlampau fikir tentang "takut rugi" ataupun fikir pasal "untung" saja...Kena rasional la...Tidak juga boleh terlalu "murah hati" dan "cepat kesian"...Kena fikir juga tentang diri sendir..Tapi, inda bolehlah juga terlampau "cruel" dengan customer..Yang penting mesti mau rasional dan positif kalau mau buka bisnes, baru rasanya boleh bertahan lama.

Saya ni bukannya pandai sangat bisnes sebab saya pun baru start kan, harap2 bertahan lama la bisnes saya ni sehingga ke anak cucu..Hehe...At least saya bagi bayangan sikitlah untuk kawan2 yang tanya saya bagaimana saya boleh berani buat bisnes ni walaupun dengan modal yang kecil....Okeylah tu kan, saya ada bagi basics sikit lah apa yang boleh difikir sebelum buat keputusan mau start a business...

Apa yang saya harap dalam tahun 2007 akan memberikan sejuta harapan baru dalam hidup saya tidak kiralah dalam kerjaya, keluarga atau pun percintaan..Hehe!!! Macam sudah jumpa calon terbaik dalam hidup saya ni...Hehe!!!

Okey, wish all of you good luck in everything you do!!! God bless us!!! Peace no war!!!

0 comments: